Το εκπαιδευτικό φιλοσοφικό προφίλ σπουδαστών της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.

Περίληψη

Η συγκεκριμένη μελέτη διερευνά το προφίλ εκπαιδευτικής φιλοσοφίας 383 σπουδαστών στα προγράμματα Ε.Π.ΠΑΙ.Κ. και Π.Ε.ΣΥ.Π. της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. βάσει ερευνητικού εργαλείου – ερωτηματολογίου το οποίο αναδεικνύει την άποψη ότι η διδακτική συμπεριφορά ενός εκπαιδευτικού είναι βαθιά συνυφασμένη με το φιλοσοφικό υπόβαθρό του. Η έρευνα εστιάζει στην κατανομή των ατόμων του δείγματος σε πέντε βασικές εκπαιδευτικές φιλοσοφίες, διερευνώντας και εξετάζοντας τον αντίκτυπό τους στις παιδαγωγικές επιλογές τους και στις στρατηγικές διαχείρισης της τάξης. Προβάλλει, επίσης, τη δυναμική αλληλεπιδραστική συσχέτιση ορισμένων διακριτών φιλοσοφιών μεταξύ τους βάσει των επιλογών των συμμετεχόντων στην έρευνα, στο πεδίο διδακτικών πρακτικών και εκπαιδευτικής φιλοσοφίας. Η εκπαιδευτική φιλοσοφία του Προοδευτισμού προβάλλεται ως κυρίαρχη στις πεποιθήσεις των συμμετεχόντων στην έρευνα, υποδεικνύοντας την στροφή των σπουδαστών σε διδακτικές πρακτικές που θα υποστηρίζουν την ενεργό μάθηση και το μαθητοκεντρικό μοντέλο. Από την άλλη πλευρά η έρευνα ανάδειξε ότι το προπτυχιακό προφίλ των συμμετεχόντων αποτελεί σημαντικό παράγοντα υιοθέτησης και επιλογής αρχών και διδακτικών πρακτικών από την εκάστοτε εκπαιδευτική φιλοσοφία. Τέλος, η έρευνα προβάλλει τη σημασία της ανάπτυξης συνειδητής επίγνωσης του φιλοσοφικού προσανατολισμού των εκπαιδευτικών βάσει του οποίου να μπορούν να σχεδιαστούν δράσεις, επιμορφώσεις και προγράμματα παιδαγωγικής επάρκειας με άμεσο σκοπό την ενίσχυση της συνοχής της διδασκαλίας και των δεξιοτήτων που απαιτούνται.

Πλήρες Κείμενο: pdfΤο εκπαιδευτικό φιλοσοφικό προφίλ σπουδαστών της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. 528 KB