Περίληψη
Η παρούσα έρευνα υλοποιήθηκε με σκοπό να παρουσιάσει τη διοικητική διαχείριση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού (bullying) στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, μέσα από τη μελέτη της περίπτωσης του νομού Ροδόπης. Πρόκειται για ένα καίριο ζήτημα που έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις τις τελευταίες δεκαετίες, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε διεθνές επίπεδο. Για την εκπόνηση της εργασίας αυτής, χρησιμοποιήθηκε η ποιοτική μέθοδος, ως η πιο κατάλληλη για την ανάδειξη του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού. Πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις, ημιδομημένες, και στη συνέχεια, ομαδοποιήθηκαν με τη μέθοδο ανάλυσης του περιεχομένου. Το δείγμα του πληθυσμού που συμμετείχε στην έρευνα αποτελείται από δώδεκα 12 εκπαιδευτικούς, από δημοτικά σχολεία του νομού Ροδόπης, κατά τη σχολική περίοδο 2018-2019, το οποίο χωρίστηκε με βάση τη θέση ευθύνης του σε διευθυντές και εκπαιδευτικούς μέσω τριγωνοποίησης, το οποίο συνιστά μέρος της πρωτοτυπίας της παρούσας έρευνας. Από την ανάλυση του περιεχομένου των συνεντεύξεων διαπιστώθηκε ότι θεωρείται αναγκαία η συνεργασία των εκπαιδευτικών, των διευθυντών και των γονέων όσον αφορά στην πρόληψη και την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας. Όλοι οι συνεντευξιαζόμενοι συμφωνούν ότι ο ρόλος του Διευθυντή είναι καθοριστικός και περιλαμβάνει τη συμβουλευτική, την ενημέρωση γονέων και τη συνεργασία τους, καθώς και την καταγραφή εκφοβιστικών γεγονότων μέσα στο σχολείο. Διευθυντές και εκπαιδευτικοί επισημαίνουν την ανάγκη να υπάρξει επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, ως προς το θέμα του σχολικού εκφοβισμού και συνεργασία με κατάλληλους φορείς (π.χ. σχολικοί ψυχολόγοι). Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να αναδείξει το φαινόμενο του εκφοβισμού στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Ροδόπης και να προτρέψει την Πολιτεία να λάβει τα κατάλληλα διοικητικά μέτρα, ώστε να περιοριστούν τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας (bullying).
Πλήρες Κείμενο: Η διοικητική διαχείριση του Φαινομένου του Σχολικού Εκφοβισμού στις Εκπαιδευτικές Μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης 640 KB