Εφαρμογή του μοντέλου της Ανεστραμμένης Τάξης στη διδασκαλία της Ομήρου Οδύσσειας στην Α Γυμνασίου στα πλαίσια ενδοσχολικής επιμόρφωσης. Έρευνα Δράσης

Περίληψη

Η παρούσα εργασία αποτελεί έρευνα δράσης με το μοντέλο της Ανεστραμμένης Τάξης. Το μοντέλο της ανεστραμμένης τάξης εφαρμόστηκε πιλοτικά κατά το Β’ Τετράμηνο στη διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, Ομήρου Οδύσσεια, σε μαθητές-τριες του τμήματος Α1 σε Πρότυπο Γυμνάσιο. Ουσιαστικά, αναπτύχθηκε μια Έρευνα Δράσης με ομάδα ελέγχου τους μαθητές-τριες του τμήματος Α4 που διδάχθηκαν το μάθημα με τον παραδοσιακό τρόπο. Η δράση υλοποιήθηκε με τέσσερα Σενάρια Διδασκαλίας και διήρκησε τέσσερις βδομάδες, συνολικά οχτώ ώρες κατά το σχολικό έτος 2021-2022, την περίοδο Απρίλιος-Μάιος του 2022. Ειδικότερα, η εργασία στόχευε στο να αποτυπωθούν οι προϋποθέσεις σχεδιασμού και εφαρμογής του μοντέλου, τα διδακτικά οφέλη και οι δυσκολίες εφαρμογής. Διαπιστώθηκε ότι στην ανεστραμμένη τάξη τα μαθησιακά αποτελέσματα ήταν καλύτερα και παρατηρήθηκε αύξηση του διδακτικού χρόνου μέσα στην τάξη, όπου πραγματοποιήθηκαν ποικίλες δραστηριότητες, ενώ οι εντυπώσεις των μαθητών ήταν θετικές για τη νέα μέθοδο διδασκαλίας. Ωστόσο, η συμμετοχή των μαθητών στις δραστηριότητες πριν τη τάξη υπήρξε προβληματική, καθώς καταγράφηκε ένα μικρό ποσοστό μαθητών-τριών που δε συμμετείχαν. Παράλληλα,ως προς το ερώτημα πώς διδάσκουμε με ανεστραμμένη τάξη το νέο υπό εξέταση θέμα σημειώθηκαν δύο διαφορετικοί τρόποι α. με επιμερισμό του θέματος σε υποερωτήματα πριν την τάξη β. μέσα από ένα παράδειγμα εξάγουμε τη θεωρία. Τέλος, ανευρέθηκαν διάφορες λύσεις σε θέματα που χρήζουν προβληματισμό γύρω από το μοντέλο όπως η μη συμμετοχή των μαθητών στη φάση πριν την τάξη, τεχνικά θέματα της ψηφιακής πλατφόρμας, σε ποια χρονική στιγμή ή τμήμα της ύλης μπορεί να αξιοποιηθεί το μοντέλο και άλλα.

Πλήρες Κείμενο: pdfΕφαρμογή του μοντέλου της Ανεστραμμένης Τάξης στη διδασκαλία της Ομήρου Οδύσσειας στην Α Γυμνασίου στα πλαίσια ενδοσχολικής επιμόρφωσης. Έρευνα Δράσης 301 KB