Περίληψη
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να καταγράψει το ζήτημα της εκπαίδευσης των πολιτισμικά διαφορετικών μαθητών στο δημοτικό σχολείο, την περίοδο 1990 – 2010, όπως αυτός αποτυπώνεται σε μια σειρά από κείμενα, νόμους, εγκυκλίους, δημοσιεύσεις, με τη χρήση της Ποιοτικής Ανάλυσης Περιεχομένου (ΠΑΠ), και της Κριτικής Ανάλυσης Λόγου (ΚΑΛ). Στόχος της είναι να συμβάλει στη διαμόρφωση επιμέρους στάσεων της εκπαιδευτικής πολιτικής, που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην εκπαίδευση των πολιτισμικά διαφορετικών μαθητών (κυρίως αλλόγλωσσων), στις τάξεις του δημοτικού σχολείου. Η χρονική περίοδος στην οποία εκτείνεται η μελέτη (1990 – 2010), είναι εξαιρετικά σημαντική καθώς: από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 αρχίζει η μαζική άφιξη μεταναστών στην Ελλάδα, κυρίως ως αποτέλεσμα των σημαντικών πολιτικών αλλαγών εκείνης της περιόδου, ενώ η μαζική παρουσία των πολιτισμικά διαφορετικών/αλλόγλωσσων μαθητών στις τάξεις του ελληνικού σχολείου, είναι έντονη. Η κίνηση αυτή εμφανίζει κορύφωση λίγο μετά τα μέσα της δεκαετίας του 1990, από τα μέσα της δεκαετίας του 2000 αρχίζει να εμφανίζεται ύφεση του φαινομένου, ενώ περί τα τέλη της δεκαετίας, το φαινόμενο της παρουσίας νεοαφιχθέντων αλλόγλωσσων μαθητών στο ελληνικό δημόσιο δημοτικό σχολείο σχεδόν εκλείπει. Έτσι λοιπόν, η μελέτη της περιόδου 1990 – 2010 καλύπτει όλη την εξέλιξη του φαινομένου («γέννηση» – ανάπτυξη – κορύφωση – ύφεση»), παρουσιάζοντας ιδιαίτερες αλλαγές στην εκπαίδευση των πολιτισμικά διαφορετικών μαθητών, ως αναγκαιότητα και ως πολιτική υποχρέωση.
Πλήρες Κείμενο: Η εκπαίδευση των πολιτισμικά διαφορετικών μαθητών στο δημόσιο ελληνικό δημοτικό σχολείο την περίοδο 1990 – 2010 433 KB