Περίληψη
Η διαχείριση της τάξης περιλαμβάνει τις ενέργειες του εκπαιδευτικού προκειμένου να δημιουργήσει και να διατηρήσει ένα υποστηρικτικό μαθησιακό περιβάλλον, μέσα από την οικοδόμηση ουσιαστικών σχέσεων αλληλεπίδρασης και συνεργασίας με τους μαθητές του. Σκοπός του άρθρου είναι να παρουσιάσει θεωρητικές προσεγγίσεις που υιοθετήθηκαν, κατά καιρούς, για τη διαχείριση της τάξης και να παρέχει κατευθυντήριες γραμμές για την αποτελεσματική άσκησή της. Από την ανασκόπηση της σχετικής διεθνούς βιβλιογραφίας προέκυψε ότι η διαχείριση της τάξης αποτελεί μια πολύπτυχη διαδικασία, στην οποία κομβικός είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού, με την επιλογή των στρατηγικών που εφαρμόζει και ότι οι προσεγγίσεις διαχείρισης της τάξης διαμορφώνονται σύμφωνα με τις επικρατούσες παιδαγωγικές αντιλήψεις και θεωρίες στην πορεία των χρόνων. Μέσα από την παρούσα μελέτη κατέστη σαφές ότι η επιτυχημένη διαχείριση της τάξης βασίζεται στην ετοιμότητα του εκπαιδευτικού, που επικοινωνεί ουσιαστικά με τους μαθητές του (επικοινωνιακή/διαδραστική προσέγγιση), σχεδιάζει και οργανώνει άρτια την εκπαιδευτική διαδικασία, σύμφωνα με τη δυναμική και τις ανάγκες τους, μέσα σε ένα ήρεμο και ασφαλές περιβάλλον, συμβάλλοντας στη μάθηση και την κοινωνικοσυναισθηματική τους ανάπτυξη. Ο αναγνώστης, διαβάζοντας το άρθρο, θα αντιληφθεί ότι η διαμόρφωση, πρωτίστως, αυθεντικών σχέσεων με τους μαθητές του, διευκολύνει τον εκπαιδευτικό στην αποτελεσματική διαχείριση της τάξης.
Πλήρες Κείμενο: Θεωρητικές προσεγγίσεις και αποτελεσματικές στρατηγικές διαχείρισης της τάξης 280 KB