Περίληψη
Η επαγγελματική ταυτότητα, ο επαγγελματισμός και η επαγγελματική ανάπτυξη είναι έννοιες, οι οποίες προσελκύουν διαχρονικά το ερευνητικό ενδιαφέρον, καθώς πρόκειται για έννοιες πολύπλοκες, πολύσημες και εξελισσόμενες στο χρόνο, διαφοροποιούμενες δε στο συγκείμενο που εντάσσεται και λειτουργεί ο εκπαιδευτικός. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η νοηματοδότηση από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς και δη της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η παρούσα εργασία προτείνει και εξετάζει τη χρήση τεχνικών τεχνητής νοημοσύνης και ειδικότερα μεθόδων ελάττωσης διαστάσεων («οπτικοποίηση» σε δύο ή τρεις διαστάσεις) για την αντίληψη των τριών εννοιών, όπως αυτές αποτυπώνονται σε ερωτηματολόγια κλειστού τύπου με απαντήσεις σε κλίμακα Likert. Η εφαρμογή της μεθόδου πέτυχε να εντοπίσει συσχετίσεις μεταξύ των εννοιών και των συστατικών αυτών, οι οποίες δεν είχαν αναφερθεί στην έως τώρα βιβλιογραφία, όπου είχαν χρησιμοποιηθεί κλασικές μέθοδοι στατιστικής ανάλυσης. Τα ευρήματα αυτά αφενός μεν επιβεβαιώνουν τη χρησιμότητα της προτεινόμενης μεθόδου ανάλυσης των απαντήσεων, αφετέρου δε συνεισφέρουν δύο νέα ερευνητικά ερωτήματα για τις τρεις έννοιες, τα οποία χρήζουν εστιασμένης μελέτης στο μέλλον.