Περίληψη
Αξιοποιώντας τη μέθοδο της βιβλιογραφικής ανασκόπησης, το παρόν άρθρο στοχεύει στη δημιουργική σύνθεση των επιμέρους στοιχείων που συγκροτούν και, παράλληλα, τεκμηριώνουν την αρτιότητα του πρωτότυπου θεωρητικού μοντέλου της «θετικής» σχολικής ηγεσίας, που προτείνεται. Αρχικά, επισημαίνεται ότι η ταυτότητα της «θετικής» σχολικής ηγεσίας θεμελιώνεται στα ισχυρά ερείσματα της αδιαπραγμάτευτης πίστης στην αξία του ανθρώπου, της παρώθησης των «δυνατών» σημείων και της καλλιέργειας ενός θετικού συναισθηματικού κεφάλαιου ελπίδας, αποφασιστικότητας, σεβασμού και συνευθύνης. Κατόπιν, εντοπίζονται, αλλά και επεξηγούνται τα δομικά στοιχεία του προτεινόμενου μοντέλου, ώστε να καταδειχθεί η εσωτερική τους συνοχή. Συγκεκριμένα, οι τέσσερις κεντρικοί άξονες της «θετικότητας», της ηθικής, των σχέσεων και της φροντίδας, βρίσκονται σε πλήρη αντιστοιχία με τις τέσσερις βασικές αρχές της έμφασης στα πλεονεκτήματα, της αυθεντικής προσήλωσης σε ηθικές αξίες, της επικέντρωσης στις ανθρώπινες σχέσεις και της στόχευσης στην παροχή «καθολικής» φροντίδας. Η ίδια, εξάλλου, θεωρητική συνάφεια αντικατοπτρίζεται και στις πρακτικές που υιοθετεί το μοντέλο, με κυριότερες, την αναζήτηση και την ενδυνάμωση των ταλέντων των ατόμων και των ομάδων, την ενθάρρυνση δεσμών αμοιβαίου σεβασμού και ανεπιφύλακτης εμπιστοσύνης, αλλά και την προσωπική εμπλοκή του/της ηγέτη/ιδας στην αλλαγή και στο όραμα του σχολείου.
Πλήρες Κείμενο: “Θετική” Σχολική Ηγεσία: Ένα προτεινόμενο θεωρητικό μοντέλο 948 KB