Περίληψη
Σκοπό της έρευνας αποτελεί η διερεύνηση της θεματολογίας των προγραμμάτων αγωγής υγείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών που τα υλοποιούν. Με κριτήριο τον τίτλο και τη σχετική υπουργική εγκύκλιο πραγματοποιήθηκε, με τη μέθοδο της ανάλυσης περιεχομένου, ταξινόμηση των εγκεκριμένων σχολικών προγραμμάτων αγωγής υγείας, τα οποία υλοποιήθηκαν σε σχολικές μονάδες της διεύθυνσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Α΄ Αθήνας και των περιφερειακών ενοτήτων του Ηρακλείου Κρήτης, της Κοζάνης και του Έβρου για τα σχολικά έτη από το 2012 έως το 2017. Στις υπό μελέτη περιοχές φοιτά το 27.9% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και διδάσκει το 38.33% του συνόλου των διδασκόντων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στον ελλαδικό χώρο. Από τα αποτελέσματα της στατιστικής ανάλυσης, η οποία πραγματοποιήθηκε με το στατιστικό πακέτο SPSS 24, προέκυψε ως κύριο συμπέρασμα ότι τα προγράμματα αγωγής υγείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση εστιάζουν κυρίως σε ζητήματα όπως: η διατροφή, η ψυχική υγεία και η κοινωνικό – συναισθηματική ανάπτυξη, ενώ ελάχιστα καταπιάνονται με κρίσιμα ζητήματα όπως: η κυκλοφοριακή αγωγή, η χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών, η ασφάλεια και ο εθισμός στο διαδίκτυο, ο σχολικός εκφοβισμός και η σεξουαλική αγωγή. Παράλληλα, συμπεραίνεται ότι η πλειονότητα των εκπαιδευτικών που υλοποιούν προγράμματα αγωγής υγείας έχουν σε περιορισμένο βαθμό αντίστοιχο γνωστικό υπόβαθρο. Η ιδιαίτερη συμβολή του άρθρου έγκειται στο ότι αποτελεί την πρώτη αντιπροσωπευτική έρευνα με το συγκεκριμένο περιεχόμενο στον ελλαδικό χώρο, η οποία δύναται να αποτελέσει αρωγό στη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής αναφορικά με τα προγράμματα αγωγής υγείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Πλήρες Κείμενο: Ερευνώντας τα προγράμματα αγωγής υγείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση395KB