Περίληψη
Στην παρούσα μελέτη παρουσιάζουμε ένα αλληλεπιδραστικό μοντέλο διαδικτυακής εξ αποστάσεως επιμόρφωσης (R.I.Vi.Ps), στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται ο στοχασμός, μέσω εικονικών συμμετεχόντων (Virtual Participants). Ο σχεδιασμός του περιβάλλοντος βασίστηκε σε μακρόχρονη έρευνα, για τις ανάγκες της οποίας σχεδιάσαμε, υλοποιήσαμε και αξιολογήσαμε τρία διαδικτυακά περιβάλλοντα μάθησης, στα οποία επιχειρήσαμε μία κλιμακούμενη ποσοτικά και ποιοτικά εμπλοκή των Virtual Participants στη μαθησιακή διαδικασία. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η ενεργητική εμπλοκή των Virtual Participants στη διαδικτυακή μάθηση, αυξάνει τη στοχαστική διεργασία μεταξύ των συμμετεχόντων στο μάθημα και με τον τρόπο αυτό επιδρά θετικά στην αύξηση της μεταξύ τους αλληλεπίδρασης, ενώ παράλληλα δημιουργεί συναισθήματα ευχαρίστησης, χαράς και ικανοποίησης. Στο πρώτο μέρος εκτίθεται το θεωρητικό πλαίσιο της μελέτης και τα αποτελέσματα τής έως τώρα έρευνας, στο δεύτερο περιγράφεται ο σχεδιασμός ενός περιβάλλοντος R.I.Vi.Ps, το πλαίσιο εφαρμογής του, τα συμπεράσματα, η συζήτηση, καθώς και οι προτάσεις, αναφορικά με εναλλακτικούς τρόπους εφαρμογής, τόσο στη διαδικτυακή μάθηση, όσο και στη διά ζώσης εκπαίδευση ενηλίκων..