Επίδραση των παρεμβατικών προγραμμάτων στις κοινωνικές δεξιότητες νηπίων: Θεωρητικό πλαίσιο και βιβλιογραφική ανασκόπηση





Περίληψη

 

Η υποστήριξη των κοινωνικών δεξιοτήτων των νηπίων μέσα από την υλοποίηση αντίστοιχων παρεμβατικών προγραμμάτων έχει διερευνηθεί σημαντικά. Σκοπός της παρούσας ανασκόπησης ήταν η διερεύνηση της αποτελεσματικής επίδρασης των παρεμβατικών προγραμμάτων, η καταγραφή των κατάλληλων στρατηγικών παρέμβασης και ο προσδιορισμός του ρόλου των εκπαιδευτικών. Η διερεύνηση της σχετικής βιβλιογραφίας κατέδειξε πως οι κοινωνικές δεξιότητες αναπτύσσονται περισσότερο μέσα από παιγνιώδεις παρεμβάσεις και λιγότερο από την εφαρμογή προγραμμάτων που δίνουν έμφαση σε γνωστικές διαδικασίες. Τα τελευταία μάλιστα τοποθετούνται υψηλά σε κόστος και χρόνο εφαρμογής. Η άμεση παρατήρηση των νηπίων σε πολλαπλές καταστάσεις αλληλεπίδρασης και κυρίως στο ελεύθερο παιχνίδι κρίνεται αναγκαία για την αξιολόγηση των κοινωνικών δεξιοτήτων, προκειμένου να γίνει ένας κατάλληλος σχεδιασμός προγραμμάτων παρέμβασης. Οι εκπαιδευτικοί κατέχουν σημαντικό ρόλο στο σχεδιασμό και την οργάνωση του συνολικού περιβάλλοντος του σχολείου (εντός σχολικού κτιρίου ή στον υπαίθριο χώρο), στην παρατήρηση και την καθοδήγηση των νηπίων και τη συμμετοχή στις παιγνιώδεις παρεμβάσεις. Ακόμη, επιδίωξή τους πρέπει να είναι και η εμπλοκή των γονέων στη διαδικασία.

 

Πλήρες κείμενο: pdfΕπίδραση των παρεμβατικών προγραμμάτων στις κοινωνικές δεξιότητες νηπίων: Θεωρητικό πλαίσιο και βιβλιογραφική ανασκόπηση387.7 KB