Περίληψη
Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται η θεωρητική βάση, το περιεχόμενο και το μεθοδολογικό πλαίσιο έρευνας που ξεκίνησε το Μάρτιο του 2009 σε σχολείο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (4ο Γενικό Λύκειο Δράμας) σχετικά με τις περιβαλλοντικές συνθήκες στο σχολικό χώρο, τις προτιμήσεις των μαθητών σχετικά με αυτό, τη σημασία των υλικών φιλικών προς το περιβάλλον και την υγεία του ανθρώπου. Γίνεται αναφορά στην έννοια του σχολικού χώρου και την παιδαγωγική του αξία, στις παραμέτρους περιβαλλοντικών συνθηκών που μελετώνται, καθώς και στη σύνδεση του σχολικού χώρου και των υλικών του, με την αειφόρο ανάπτυξη. Η εργασία επικεντρώνεται στις αντιλήψεις και στάσεις μαθητών της συμμετέχουσας σχολικής μονάδας – ως μελέτη περίπτωσης – και ορισμένα πρώτα αποτελέσματα και συμπεράσματα της έρευνας είναι :
Στα εξωσχολικά ενδιαφέροντα των μαθητών στην πραγματοποιηθείσα έρευνα κυριαρχεί ο αθλητισμός και η μουσική και σε αντίθεση με αυτό που αναμενόταν, η παρακολούθηση της τηλεόρασης είναι στην τελευταία θέση ενασχόλησης.
Μέτρια ήταν η αισθητική και λειτουργική αξιολόγηση των αιθουσών και του αύλειου χώρου του σχολείου καθώς επίσης η αίσθηση ασφάλειας κρίθηκε σε μέτρια επίπεδα. Τα άνετα έπιπλα είναι ισχυρή επιθυμία των μαθητών και έπεται η ευχάριστη διακόσμηση.
Ένας αρχιτέκτονας και αρχιτέκτονας τοπίου αν ελάμβανε υπόψη του τις προτιμήσεις των μαθητών θα διάλεγε, για ρυθμό κατασκευής σχολικού κτιρίου και αυλής, το μοντέρνο. Η παραδοσιακή πέτρα, ξύλο και η ύπαρξη νερού πάντα σε μοντέρνο ρυθμό συνδυασμένα κυριαρχούν στις προτιμήσεις των μαθητών.
Η ύπαρξη ακαλαίσθητων συνθημάτων στους τοίχους, ενοχλεί αρκετά και τους μαθητές, ενώ η δημιουργία graffiti θεωρείται από την πλειονότητα (κυρίως από τα κορίτσια) ως τέχνη και είναι ευχάριστη ως θέα. Η αποδοχή ότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί χώρος σε τοίχους του σχολείου , όπου θα δημιουργούνται graffiti, τα οποία ενδεχομένως θα ανανεώνονται, πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη.
Η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μαθητών και μαθητριών κρίνεται σημαντική και τελικά υπάρχει και μια θέληση για ουσιαστική συμμετοχή σε «οικολογικές λύσεις» στο σχολείο.
Πλήρες Κείμενο: Κοινωνιολογική μελέτη απόψεων μαθητών για το σχολικό τους περιβάλλον571.68 KB