Περίληψη
Στην παρούσα έρευνα γίνεται προσπάθεια να καταγραφούν οι τηλεοπτικές προτιμήσεις των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Η έρευνα στηρίχθηκε σε ένα τυχαίο δείγμα αντιπροσωπευτικό και σταθμισμένο, διακοσίων (204) παιδιών νηπιακής και προνηπιακής ηλικίας, που φοιτούν σε νηπιαγωγεία αστικών, ημιαστικών και περιοχών υπαίθρου και εξετάστηκε σε σχέση με τις μεταβλητές του φύλου, της ηλικίας και του οικονομικού πλαισίου προέλευσης και αναφοράς. Για το σκοπό της έρευνας χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της προσωπικής δομημένης συνέντευξης με τα νήπια, τα οποία κλήθηκαν να απαντήσουν σε επτά ομάδες κλειστών ερωτήσεων. Οι ομάδες ερωτήσεων αφορούσαν τον προσδιορισμό του χρόνου, της διάρκειας, της συχνότητας, της ευκολίας χρήσης, του είδους τηλεοπτικών προγραμμάτων, των συνθηκών παρακολούθησης και των ειδικότερων προτιμήσεων των παιδιών. Για την τελευταία κατηγορία επιλέχθηκαν 60 εβδομαδιαίες τηλεοπτικές εκπομπές από την ελληνική τηλεόραση, παιδικές ή μη, ελληνικές και ξένες, διαφόρων κατηγοριών (κινούμενα σχέδια, κινηματογραφικές ταινίες, σήριαλ, τηλεπαιγνίδια, ριάλιτι, ψυχαγωγικές εκπομπές, ενημερωτικές εκπομπές και ειδήσεις) από το χειμερινό πρόγραμμα του 2008-2009.
Οι ερωτήσεις αναγνώστηκαν και οι απαντήσεις καταγράφηκαν από τη νηπιαγωγό για κάθε νήπιο χωριστά στο χώρο του νηπιαγωγείου. Επιπλέον, δόθηκε ξεχωριστό ερωτηματολόγιο στους γονείς με τις ίδιες ομάδες ερωτήσεων. Ακολούθησε η στατιστική επεξεργασία, η καταγραφή, η ανάλυση των αποτελεσμάτων και η σύνθεση των συμπερασμάτων. Στην έρευνα εκτός από στατιστική καταγραφή έγινε και συσχέτιση με τα διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά του δείγματος, με τη χρήση του SPSS Statistics 17.0.
Διαπιστώθηκε ότι η συνήθης διάρκεια παρακολούθησης είναι 17,5 ώρες/εβδομάδα και αφορά κυρίως παιδικές εκπομπές στην απογευματινή ζώνη. Αξιοσημείωτα είναι τα ποσοστά παρακολούθησης εκπομπών που απευθύνονται σε ενήλικους. Παρόλο αυτά η κύρια προτίμηση των παιδιών προσχολικής ηλικίας αφορά εκπομπές κινούμενων σχεδίων, ταινιών και σειρών παιδικού περιεχομένου. Η ανάλυση των δεδομένων προσδιορίζει τις πιο δημοφιλείς τηλεοπτικές εκπομπές. Τα ευρήματα της έρευνας συγκροτούν το μοντέλο του παιδιού προσχολικής ηλικίας- θεατή αλλά και τον τρόπο με τον οποίο η τηλεόραση ενσωματώνεται στην ελληνική οικογένεια.