Περίληψη
H σχολική επίδοση ως έννοια είναι πολυδιάστατη και σύνθετη, καθώς ενέχει αρκετούς προσδιορισμούς. Τα αποτελέσματα πολλών διεθνών και εγχώριων ερευνών οι οποίες διεξήχθησαν σε ποικίλα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα καταδεικνύουν ότι σχετίζεται με εξω-εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτικούς παράγοντες.
Στην παρούσα έρευνα διερευνάται με τη χρήση ερωτηματολογίου σε ποιο βαθμό οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε ορεινά και περιφερειακά σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Ηλείας, θεωρούν ότι οι αντιλήψεις τους σχετικά με παράγοντες που
επηρεάζουν τη σχολική επίδοση επιδρούν στον τρόπο που επιλέγουν τις διδακτικές πρακτικές τους και διαμορφώνουν τη στάση τους απέναντι στους μαθητές. Από τα αποτελέσματα της έρευνας προκύπτει ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν την άποψη ότι τη σχολική επίδοση επηρεάζουν κοινωνικο-οικονομικοί, πολιτισμικοί και γεωγραφικοί παράγοντες. Οι εκπαιδευτικοί της έρευνας δεν συσχετίζουν την επίδοση με την έμφυτη ατομική νοημοσύνη-ευφυΐα των μαθητών και θεωρούν ότι αυτή είναι εφικτό να βελτιωθεί, εφόσον προσπαθήσουν ανάλογα οι εκπαιδευτικοί. Υποστηρίζουν ότι οι θετικές ή αρνητικές προσδοκίες που διατηρούν για την επίδοση των μαθητών, επηρεάζουν αντιστοίχως και τις σχολικές επιδόσεις τους θετικά ή αρνητικά. Έχουν την πεποίθηση ότι τα Αναλυτικά Προγράμματα επηρεάζουν τη σχολική επίδοση, καθώς δεν λαμβάνουν υπόψη τους τις μαθησιακές δυνατότητες των μαθητών και πιστεύουν ότι η σχολική επίδοση δεν ελέγχεται-αποτιμάται αξιοκρατικά από το εκπαιδευτικό σύστημα. Εκφράζουν την προσδοκία ότι οι αδύναμοι μαθητές μπορούν να βελτιώσουν την επίδοσή τους, εφόσον οι εκπαιδευτικοί επιλέξουν ανάλογες ενισχυτικές πρακτικές.