Περίληψη
Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση της προβλεπτικής αξίας της προϋπάρχουσας γνώσης – θεματική γνώση, γνώση ευρύτερης περιοχής, δεκτικό λεξιλόγιο – για την κατανόηση της ακρόασης ψηφιακών ιστοριών από παιδιά προσχολικής ηλικίας. Το δείγμα αποτέλεσαν 156 νήπια και προνήπια, τα οποία, αφού χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες, εκτέθηκαν στην ακρόαση μιας διαφορετικής μορφής της ίδιας ψηφιακής μεγαλόφωνης ανάγνωσης: διαδραστική, κινούμενα σχέδια, στατικές εικόνες και προφορική αφήγηση του κειμένου. Για την αξιολόγηση της κατανόησης της ιστορίας χρησιμοποιήθηκαν τέσσερις μετρήσεις (αναδιήγησης της ιστορίας, χρονικής ακολουθίας των γεγονότων, κυριολεκτικής κατανόησης και συνεπαγωγικής κατανόησης), ενώ για την εκτίμηση της προϋπάρχουσας γνώσης αξιοποιήθηκε το Λογόμετρο Τεστ για το δεκτικό λεξιλόγιο, η λίστα ελέγχου των «εννοιών της οθόνης» για τη γνώση ευρύτερης περιοχής κι ένα τεστ ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής για τη θεματική γνώση. Τα αποτελέσματα δείχνουν πως η γνώση ευρύτερης περιοχής ανάγεται σε σημαντικό παράγοντα πρόβλεψης της κατανόησης της ακρόασης, ενώ η θεματική γνώση και το δεκτικό λεξιλόγιο συνιστούν σημαντικούς προγνωστικούς δείκτες της αναδιήγησης της ιστορίας, της κυριολεκτικής και της συνεπαγωγικής κατανόησης της ακρόασης.
Πλήρες Κείμενο: Διερευνώντας την προβλεπτική αξία της προϋπάρχουσας γνώσης στην κατανόηση της ακρόασης ψηφιακών ιστοριών 378 KB