Περίληψη
Το άρθρο αναφέρεται στη σημασία της αξιοποίησης της χρήσης του αγιογραφικού κειμένου στη διδασκαλία του ΜτΘ. Η αξιοποίηση των κειμένων αποτυπώνεται στους σκοπούς και προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Για την χρήση κειμένου στη διδασκαλία είναι σημαντική η καλλιέργεια ενδιαφέροντος και κινήτρων στους μαθητές και η σύνδεση με τις εμπειρίες τους. Σημαντικό είναι να διαπιστώσουν οι μαθητές ότι το αγιογραφικό κείμενο αποτελεί έκφραση τρόπου και στάσης ζωής όπως παραδόθηκε με τη διδασκαλία του Ιησού, των αποστόλων, των προφητών της ΠΔ και των Πατέρων της Εκκλησίας. Η χρήση των κειμένων στη διδασκαλία του ΜτΘ προωθεί τον θρησκευτικό γραμματισμό και συμβάλλει ώστε οι μαθητές να διαπιστώσουν την ιδιοτυπία της θρησκευτικής γλώσσας. Με την απευθείας επαφή των μαθητών μέσα από τα κείμενα με θεολογικούς όρους που υπάρχουν σ’ αυτά, διαπιστώνεται και η διαφορετική νοηματοδότησή τους στο θρησκευτικό χώρο, καθώς οι όροι αυτοί στην καθημερινή τους χρήση, έχουν μια συγκεκριμένη σημασία η οποία όμως διαφοροποιείται μέσα σε θεολογικά πλαίσια, ή εντός της θρησκευτικής κοινότητας. Ένα μοντέλο διδασκαλίας των αγιογραφικών κειμένων στο ΜτΘ περιλαμβάνει: (α) Το στάδιο της εκμετάλλευσης των εμπειριών–προβληματισμού κατά το οποίο καταβάλλεται προσπάθεια να συνδεθεί το περιεχόμενο του κειμένου με τις εμπειρίες και τις προηγούμενες γνώσεις των μαθητών από την καθημερινή τους ζωή και το περιβάλλον τους. β) Το στάδιο της πληροφόρησης όπου γίνεται η παρουσίαση του κειμένου. (γ)το στάδιο της Επεξεργασίας το οποίο ακολουθεί μετά τη ανάγνωση του κειμένου (δ)το στάδιο της εφαρμογής όπου μέσα από διάλογο, οι μαθητές προβαίνουν σε σύγκριση των προβλημάτων της εποχής των κειμένων με τα σύγχρονα και διαπιστώνουν τυχόν ομοιότητες και τη διαχρονικότητά τους.
Πλήρες Κείμενο: Η ενσωμάτωση του κειμένου στη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών 549 KB