Όλος ο κόσμος γύρω από ένα τραπέζι: ενίσχυση γλωσσικών και διαπολιτισμικών δεξιοτήτων σπουδαστών/τριών της ελληνικής ως δεύτερης ή πρόσθετης γλώσσας μέσω γαστρονομικών δραστηριοτήτων

Περίληψη

Η παρούσα μελέτη αντλεί τη θεματική της από τα γνωστικά αντικείμενα της Διδακτικής της Δεύτερης Γλώσσας (Γ2) ή Πρόσθετης Γλώσσας (ΠΓ) και της Ανθρωπολογίας της Τροφής. Πρόκειται για μια μελέτη περίπτωσης που εστιάζει σε τρόπους αξιοποίησης γαστρονομικών δραστηριοτήτων στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε ξένους/ες ενήλικους/ες σπουδαστές/τριες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, βασίζεται σε ερευνητικό υλικό που συλλέχθηκε στο Σχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας (ΣΝΕΓ) του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) κατά την περίοδο 2015-2020 από 20 τάξεις διαφορετικών επιπέδων ελληνομάθειας, στις οποίες δίδασκα η ίδια. Συμμετείχαν συνολικά περίπου 180 σπουδαστές/τριες από την Ευρώπη, την Αμερική, την Αφρική, την Ασία και την Αυστραλία. Αξιοποιώντας ερευνητικά δεδομένα που συλλέχθηκαν με τη χρήση ποικίλων ανοιχτών ερευνητικών εργαλείων, συζητιούνται θέματα που αφορούν α) τρόπους με τους οποίους το φαγητό δύναται να συμβάλει αποτελεσματικά στον διαπολιτισμικό διάλογο και τη διαπολιτισμική επικοινωνία σε έναν εξ ορισμού πολυπολιτισμικό εκπαιδευτικό χώρο, όπως είναι το ΣΝΕΓ, ενισχύοντας ποικίλες γνωστικές (γλωσσικές και πολιτισμικές), κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες των ξενόγλωσσων σπουδαστών/τριών· και β) τυχόν δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τις γαστρονομικές δραστηριότητες, όπως επίσης και τρόπους αντιμετώπισής τους.

Πλήρες Κείμενο: pdfΌλος ο κόσμος γύρω από ένα τραπέζι: ενίσχυση γλωσσικών και διαπολιτισμικών δεξιοτήτων σπουδαστών/τριών της ελληνικής ως δεύτερης ή πρόσθετης γλώσσας μέσω γαστρονομικών δραστηριοτήτων 685 KB