Περίληψη
Σκοπός του άρθρου είναι η μελέτη του τρόπου που αναπαριστάται η έννοια της μάθησης μέσω των ασκήσεων που περιλαμβάνονται στα σχολικά εγχειρίδια του δημοτικού. Από το σύνολο των σχολικών εγχειριδίων επιλέχθηκαν εκείνα που χρησιμοποιήθηκαν για τη διδασκαλία του μαθήματος της Ελληνικής Γλώσσας στη Β΄, Δ΄ και ΣΤ΄ τάξη το σχολικό έτος 2022-23. Εφαρμόστηκε η μέθοδος της σημειωτικής ανάλυσης και ειδικότερα το μοντέλο του Algirdas Julien Greimas. Με αφετηρία την έννοια της μάθησης δημιουργήθηκαν δύο ισοτοπίες. Η πρώτη αφορούσε την πληροφοριακή της διάσταση (γνωστικός κώδικας) και η δεύτερη την επικοινωνιακή (κοινωνικός κώδικας). Γύρω από κάθε ισοτοπία αναπτύχθηκαν επιμέρους υποκώδικες που σχετίζονταν, κατά περίπτωση, με τους εξής σημειωτικούς δείκτες: κατηγορία άσκησης, μαθησιακοί στόχοι, τρόπος υλοποίησης, μορφή μαθητικής δράσης, πεδίο εφαρμογής. Συμπερασματικά, η μάθηση φαίνεται ότι προβάλλεται ως μια δεξιότητα βασικού επιπέδου που επιτυγχάνεται μέσα από την αντικειμενική αξιολόγηση της επίδοσης και την ατομική προσπάθεια. Ο ρόλος των μαθητών είναι κυρίως παθητικός και το πεδίο δράσης τους περιορίζεται εντός των ορίων της σχολικής αίθουσας.
Πλήρες Κείμενο: Το σχολικό εγχειρίδιο ως φορέας αναπαραστάσεων για την έννοια της μάθησης 468 KB