Ηλικία, φύλο, προϋπηρεσία, μέγεθος σχολικής μονάδας, συνοχή ομάδας, σχέση προϊσταμένου-υφισταμένου και συναισθηματική νοημοσύνη: ο ρόλος τους σε σχέση με το συναίσθημα και την ικανοποίηση στο επάγγελμα των εκπαιδευτικών





Περίληψη

 

Στην  εργασία αυτή διερευνούμε παράγοντες που επιδρούν στην ικανοποίηση και το συναίσθημα στην εργασία στους εκπαιδευτικούς, σε δείγμα 266 Ελλήνων εκπαιδευτικών από διάφορες περιοχές της χώρας. Τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν ήταν: για τη συναισθηματική νοημοσύνη η κλίμακα ικανοτήτων ΣΝ WLEIS των Wong & Law (2002), για την αντίληψη της συνοχής η κλίμακα αντίληψης της συνοχής των Bollen & Hoyle (1990), για τη σχέση συναλλαγής προϊσταμένου και υφισταμένου το ερωτηματολόγιο (LMX7) των Graen  και Uhl- Bien (1995), για την επαγγελματική ικανοποίηση η κλίμακα των Brayfield & Rothe (1951), για τα συναισθήματα στην εργασία η κλίμακα των Brief, Burke, George, Robinson, & Webster (1988). Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν θετική συσχέτιση της επαγγελματικής ικανοποίησης των γυναικών εκπαιδευτικών με την ηλικία, την προϋπηρεσία, το μέγεθος της μονάδας, τη συνοχή της ομάδας και τη σχέση συναλλαγής μεταξύ προϊσταμένων και υφισταμένων, ενώ στους άντρες υπάρχει θετική συσχέτιση της επαγγελματικής ικανοποίησης μόνο με τη συνοχή της ομάδας και τη σχέση συναλλαγής. Το θετικό συναίσθημα στους άντρες επηρεάζεται θετικά από τις σχέσεις συναλλαγής προϊσταμένων και υφισταμένων, ενώ στις γυναίκες από τη συνοχή της ομάδας. Το αρνητικό συναίσθημα στους άντρες εκπαιδευτικούς αυξάνεται από το μέγεθος της σχολικής μονάδας, ενώ στις γυναίκες μειώνεται υπό την επίδραση της ηλικίας, της προϋπηρεσίας και των σχέσεων συναλλαγής. Τέλος, η αύξηση της επαγγελματικής ικανοποίησης στους εκπαιδευτικούς, άντρες και γυναίκες, συσχετίζεται με την αύξηση του θετικού και με τη μείωση του αρνητικού συναισθήματος.

 

Πλήρες κείμενο: pdfΗλικία, φύλο, προϋπηρεσία, μέγεθος σχολικής μονάδας, συνοχή ομάδας, σχέση προϊσταμένου-υφισταμένου και συναισθηματική νοημοσύνη: ο ρόλος τους σε σχέση με το συναίσθημα και την ικανοποίηση στο επάγγελμα των εκπαιδευτικών476.68 KB