Περίληψη
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να παρουσιάσει τη συμβολή των εικαστικών τεχνών στη διδασκαλία φυσικών εννοιών στην προσχολική ηλικία. Ο σχεδιασμός των δραστηριοτήτων προσδιορίστηκε με άξονα τους μαθησιακούς στόχους που ετέθησαν και είχαν απώτερο στόχο την εξοικείωση των παιδιών με το νερό ως διαλύτη. Ειδικότερα, κινηθήκαμε σε δύο επίπεδα:
1. Να μελετηθεί η συμπεριφορά/επίδραση του νερού σε στερεά και υγρά υλικά που χρησιμοποιούνται ως εικαστικά μέσα.
2. Να γίνει προσέγγιση σε αντιθετικές έννοιες των χρωμάτων (διαφανή-αδιαφανή, ρευστό-στεγνό, σκούρο-ανοιχτό) χρησιμοποιώντας διαφορετικές ποσότητες νερού ως διαλυτικό μέσο.
Η έρευνα αφορά μια μελέτη περίπτωσης που διενεργήθηκε σε ένα δημόσιο βρεφονηπιακό σταθμό της Αθήνας. Συμμετείχαν 17 προνήπια, ενώ για τη συλλογή πληροφοριών, ως ερευνητικά εργαλεία, χρησιμοποιήθηκαν η συμμετοχική παρατήρηση και το portfolio των παιδιών. Σπουδαίο συμπληρωματικό υλικό προσέφεραν οι βιντεοσκοπήσεις και ποικίλο φωτογραφικό υλικό από τις εκδηλωθείσες συμπεριφορές των παιδιών.
Στην περίπτωση των προνηπίων που μελετήθηκαν, διαπιστώθηκε ότι η μάθηση προωθήθηκε μέσα από την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία ενηλίκων-παιδιών και ότι τα εικαστικά μέσα μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών. Παράλληλα, επιβεβαιώθηκε ότι το πλούσιο υλικό των Τεχνών μπορεί να ενισχύσει και να βελτιώσει τις πρότερες γνώσεις των νηπίων όσον αφορά το νερό ως διαλυτό μέσο σε στερεά και υγρά.
Πλήρες Κείμενο: Η συμβολή των εικαστικών τεχνών στη διδασκαλία φυσικών εννοιών στην προσχολική ηλικία: Η περίπτωση του νερού 846 ΚB