Περίληψη
Υπάρχουν διάφορες εκπαιδευτικές μέθοδοι και τεχνικές που εφαρμόζονται για την ευαισθητοποίηση της περιβαλλοντικής αγωγής των μαθητών. Τα σχολεία με τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων έχουν πολλές πιθανότητες να βελτιώσουν τη περιβαλλοντική συνείδηση αλλά και την ποιότητα ζωής των νέων ανθρώπων. Τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ), μπορούν να συμβάλλουν στην κατεύθυνση αυτή, με την πραγματοποίηση προγραμμάτων που αφορούν υπαίθριες δραστηριότητες σε φυσικό περιβάλλον. Οι δραστηριότητες που λαμβάνουν μέρος σε φυσικό περιβάλλον αποτελούν ιδανικό προορισμό, για την εφαρμογή καινοτόμων δραστηριοτήτων της Π.Ε., αλλά ταυτόχρονα αποτελούν ιδανικό προορισμό, για την εφαρμογή καινοτόμων δραστηριοτήτων της ΦΑ. Ο κοινός λοιπόν στόχος των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων Π.Ε., των ΚΠΕ και της Φ.Α στην παρούσα εργασία είναι να εντοπίσει τη σύνδεση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και της Φ.Α. μέσα από συναφείς με τα τρία πεδία παιδαγωγικές μεθόδους, έτσι ώστε να δημιουργηθεί μια εστία ενδιαφέροντος, η οποία θα δυναμώσει τη περιβαλλοντική συνείδηση των μαθητών με κινητικές δραστηριότητες Φυσικής Αγωγής αλλά και θα ενδυναμώσει τους στόχους της για τη Δια Βίου Άσκηση σε φυσικό περιβάλλον. Ειδικότερα σκοπός της δράσης, είναι η γνωριμία και η απόκτηση θετικής βιωματικής εμπειρίας των μαθητών/τριών σ’ ένα πλήθος φυσικών δραστηριοτήτων και σπορ που σχετίζονται άμεσα με την το περιβάλλον, την υγεία, την αναψυχή και την ποιότητα ζωής. Καθώς στην Ελλάδα δεν υπάρχουν αρκετές έρευνες και δράσεις στο πεδίο αυτό, η χρησιμότητα της παρούσας εργασίας έγκειται στη προώθηση της Π.Ε. μέσω της υπαίθριας εκπαίδευσης με αθλητικές δραστηριότητες-παιχνίδια που προέρχονται από το πεδίο της Φυσικής Αγωγής. Το γεγονός αυτό φαίνεται να μπορεί να αποτελέσει καινοτόμο παιδαγωγική διαδικασία αφού δεν υπάρχουν αντίστοιχα μαθήματα θεσμοθετημένα στα αναλυτικά προγράμματα Φ.Α αλλά ούτε και σε οργανωμένα project Π.Ε. Η συμβολή της εργασίας έγκειται στο να ενταχθούν οι αρχές δράσεων της αγωγής υπαίθρου ως νέα κατεύθυνση στο ήδη υπάρχον περιεχόμενο των μαθημάτων της σχολικής Φ.Α ή σαν διαθεματικά πλάνα εργασιάς στην Π.Ε. Οι εκπαιδευτικές μέθοδοι και τεχνικές της Π.Ε. που χρησιμοποιήθηκαν στην παρούσα εργασία, ήταν η μελέτη στο πεδίο, το σχέδιο εργασίας, τα παιχνίδια, οι υπαίθριες δραστηριότητες και προσομοίωση αθλημάτων. Οι κυρίαρχες μεθοδολογικές προσεγγίσεις που ακολουθήθηκαν, βασίστηκαν στη βιωματική-εμπειρική μάθηση, την ομαδοσυνεργατική και τις βασικές αρχές της υπαίθριας εκπαίδευσης. Οι σύγχρονες παιδαγωγικές ενίσχυσαν τη θεωρία των παραπάνω μεθόδων, ότι δηλαδή η ευαισθητοποίηση είναι ουσιαστικότερη όταν έχει επίδραση στο σωματικό, νοητικό και συναισθηματικό κόσμο. Συνήθως, ό,τι αγαπούμε το σεβόμαστε, το προστατεύουμε και το υιοθετούμε στη ζωή μας. Με τον τρόπο αυτό προσπαθούμε να διαμορφώσουμε στάσεις, αξίες και συμπεριφορές, από τους αυριανούς ενεργούς πολίτες της κοινωνίας μας.
Πλήρες Κείμενο: Υπαίθριες Βιωματικές δραστηριότητες και παιχνίδια στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση488 ΚB